Kawan-kawan ku

Monday, December 6, 2010

Salam Awal Muharam

Assalammualaikum..

Dalam sedar xsedar dah pun kita menjengah ke awal muharam atau pun dlm bhasa modern nye Tahun Baru..Ape yang korang tau sal awal muharam ni?dulu masa aku bodosh2 aku xmik tau pun sal awal muharam ni..bg aku awal muharam ni biasa je..tu la kita manusia ni kan lbh pentingkan kehidupan duniawi je kan..Alhamdulillah sikit sebanyak tersedar juga aku dari lamunan duniawi ni..walaupun xbyk tp de la impak nye kan..hehe..dulu aku xtau pun de doa akhir thun la awal tahun la..Ya Allah jahil nye aku rasa..napa dulu aku xtau semua tu kan..sesungguh nya Awal Muharam ni merupakan bulan kemuliaan Allah ko tau x?aku pon baru tau..subhanallah..lepas tu ada doa dia gak penutup dan pembuka..


Doa Akhir Tahun:
Dibaca 3 kali pada penghujung waktu Asar, sebelum masuk waktu Maghrib

 Doa Awal Tahun: 
Dibaca sebanyak 3 kali selepas solat Maghrib
credit from google

PERISTIWA PENTING BULAN MUHARRAM
  1. 1 Muharam - Khalifah Umar Al-Khattab menetapkan adalah hari pertama bagi setiap tahun baru Islam (Kalendar Hijriah).
  2. 10 Muharam - Dinamakan juga hari 'Asyura'. Pada hari itu banyak terjadi peristiwa penting yang mencerminkan kegemilangan bagi perjuangan yang gigih dan tabah bagi menegakkan keadilah dan kebenaran.
PADA 10 MUHARAM JUGA BERLAKU:
  1. Nabi Adam bertaubat kepada Allah.
  2. Nabi Idris diangkat oleh Allah ke langit.
  3. Nabi Nuh diselamatkan Allah keluar dari perahunya sesudah bumi ditenggelamkan selama enam bulan.
  4. Nabi Ibrahim diselamatkan Allah dari pembakaran Raja Namrud.
  5. Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa.
  6. Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara.
  7. Penglihatan Nabi Yaakob yang kabur dipulihkkan Allah.
  8. Nabi Ayub dipulihkan Allah dari penyakit kulit yang dideritainya.
  9. Nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan paus setelah berada di dalamnya selama 40 hari 40 malam.
  10. Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa dan pengikutnya dari tentera Firaun.
  11. Kesalahan Nabi Daud diampuni Allah.
  12. Nabi Sulaiman dikurniakan Allah kerajaan yang besar.
  13. Hari pertama Allah menciptakan alam.
  14. Hari Pertama Allah menurunkan rahmat.
  15. Hari pertama Allah menurunkan hujan.
  16. Allah menjadikan 'Arasy.
  17. Allah menjadikan Luh Mahfuz.
  18. Allah menjadikan alam.
  19. Allah menjadikan Malaikat Jibril.
  20. Nabi Isa diangkat ke langit.
credit to anak gemilang

p/s: jangan lupa baca doa awal & akhir tahun nanti ya..semoga tahun baru ni, kita buka lebaran baru & dapat menjalani kehidupan yang lebih baik dari tahun2 yang sebelum ni..semoga Allah memberkati kehidupan kita aminnnnnn....

4 comments:

rainbowskittle said...

semoga menjadi yang lebih baik

eqacashperlala said...

salam
saya pun baru tahu pasal benda ni
thanks for the info :)

Qema said...

Salam Maal Hijrah...=)

anamizu said...

slm maal hijrah ^^

info cmnila yg patut kita share ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Blog template is created by Funna Ismail